Статья опубликована в журнале «Российское предпринимательство»22 / 2017
DOI: 10.18334/rp.18.22.38444

Эффект взаимодействия от удовлетворенности пользователя информационными системами учета (ИСУ) с применением метода расчета себестоимости по видам деятельности (ABC) в гостиничных предприятиях г. Москвы

Андреев Константин Александрович, аспирант, Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова, Россия

Impact of interaction of user satisfaction with accounting information system (AIS) with application of Activity Based Costing in hotel enterprises of Moscow - View in English

Аннотация:
Взаимодействие информационных технологий и систем управленческого учета является актуальной темой исследований в научной среде. Данная статья нацелена на изучение результата взаимодействия информационных систем учета (ИСУ) с точки зрения удовлетворенности пользователей и метода калькулирования затрат по видам деятельности в гостиничном предприятии. Результаты, полученные методом иерархического регрессионного анализа, показывают, что в случае, когда в отеле применен метод ABC вместе с моделью удовлетворенности использования ИСУ, финансовые показатели гостиницы улучшаются. И наоборот, при использовании данных моделей отдельно друг от друга, их влияние на финансовые показатели становится незначительным. Данное исследование направлено на разработку новой модели, сочетающей в себе теорию удовлетворенности пользователя ИС (ИС модель успеха) и современные техники управленческого учета. Более того, оно выделяет удовлетворенность пользователя ИС, как средство для использования метода ABC.

Ключевые слова:

JEL-классификация: L83, L86, M15

Цитировать публикацию:
Андреев К.А. Эффект взаимодействия от удовлетворенности пользователя информационными системами учета (ИСУ) с применением метода расчета себестоимости по видам деятельности (ABC) в гостиничных предприятиях г. Москвы // Российское предпринимательство. – 2017. – Том 18. – № 22. – doi: 10.18334/rp.18.22.38444

Приглашаем к сотрудничеству авторов научных статей

Публикация научных статей по экономике в журналах РИНЦ, ВАК (высокий импакт-фактор). Срок публикации - от 1 месяца.

creativeconomy.ru Москва + 7 495 648 6241



Источники:
1. Banker R.D., Bardhan I.R., Chen T.Y. The role of manufacturing practices in mediating the impact of activity-based costing on plant performance // Accounting, organizations and society. – 2008. – № 1. – С. 1-19.
2. Briciu S., Capusneanu S. Pros and cons for the implementation of target costing method in Romanian Economic Entities // Accounting and Management Information Systems. – 2013. – № 3. – С. 455-470.
3. Brynjolfsson E., Hitt L.M. Beyond the productivity paradox // Communications of the ACM. – 1998. – № 8. – С. 49-55.
4. Cagwin D., Bouwman M.J. The association between activity-based costing and improvement in financial performance // Management Accounting Research. – 2002. – № 1. – С. 1-39.
5. Camisón C. Strategic attitudes and information technologies in the hospitality business: an empirical analysis // International Journal of Hospitality Management. – 2000. – № 2. – С. 125-143.
6. Chathoth P.K. The impact of information technology on hotel operations, service management and transaction costs: A conceptual framework for full- service hotel firms // International Journal of Hospitality Management. – 2007. – № 2. – С. 395-408.
7. DeLone W.H., McLean E.R. Information systems success: The quest for the dependent variable // Information systems research. – 1992. – № 1. – С. 60-95.
8. Delone W.H., McLean E.R. The DeLone and McLean model of information systems success: a ten-year update // Ournal of management information systems. – 2003. – № 4. – С. 9-30.
9. Duh R.R., Chow C.W., Chen H. Strategy, IT applications for planning and control, and firm performance: The impact of impediments to IT implementation // Information & Management. – 2006. – № 8. – С. 939-949.
10. Fotiadis A.K., Vassiliadis C.A., Rekleitis P.D. Constraints and benefits of sustainable development: a case study based on the perceptions of small-hotel entrepreneurs in Greece // Anatolia. – 2013. – № 2. – С. 144-161.
11. Gatian A.W. Is user satisfaction a valid measure of system effectiveness? // Information & Management. – 1994. – № 3. – С. 119-131.
12. Gu J.W., Jung H.W. The effects of IS resources, capabilities, and qualities on organizational performance: An integrated approach // Information & Management. – 2013. – № 2. – С. 87-97.
Hair J.F. Black WC Babin B.J., Anderson R.E. Multivariate Data Analysis. - New Jersey: Prentice Hall, 2009.
14. Hair S., Kim W. G., Jeong S. Effect of information technology on performance in upscale hotels // International Journal of Hospitality Management. – 2005. – № 2. – С. 281-294.
15. Hou C.K. Examining the effect of user satisfaction on system usage and individual performance with business intelligence systems: An empirical study of Taiwan's electronics industry // International Journal of Information Management. – 2012. – № 6. – С. 560-573.
ICAP (2012) Sector Studies: Hotels, Athens: ICAP Group
Iivari, J. (2005) “An empirical test of the DeLone-McLean model of information
17. Krumwiede K.R. ABC why it's tried and how it succeeds // Strategic finance. – 1998. – № 10. – С. 32-38.
18. Krumwiede K.R. The implementation stages of activity-based costing and the impact of contextual and organizational factors // Journal of Management Accounting Research. – 1998. – С. 239-277.
19. Krumwiede K.R., Charles S.L. The Use of Activity-based Costing with Competitive Strategies: Impact on Firm Performance // Advances in Management Accountin. – 2014.
20. Lai F., Hutchinson J., Li D., Bai C. An empirical assessment and application of SERVQUAL in mainland China's mobile communications industry // International Journal of Quality & Reliability Management. – 2007.
21. Laitinen E.K. Influence of cost accounting change on performance of manufacturing firms // Advances in Accounting. – 2014. – № 1. – С. 230-240.
22. Lee S., Kim W.G. EVA, refined EVA, MVA, or traditional performance measures for the hospitality industry? // International Journal of Hospitality Management. – 2009. – № 3. – С. 439-445.
23. Mabert V.A., Soni A., Venkataramanan M.A. The impact of organization size on enterprise resource planning (ERP) implementations in the US manufacturing sector // Omega. – 2003. – № 3. – С. 235-246.
24. Madan K. An analysis of the debt-equity structure of leading hotel chains in India // International Journal of Contemporary Hospitality Management. – 2007. – № 5. – С. 397-414.
25. Maiga A.S. The Effects of Information Technology Integration on Manufacturing Financial Performance: The Role of Cost Control Systems // Advances in Management Accounting. – 2012. – С. 183-206.
26. Maiga A.S. Assessing self-selection and endogeneity issues in the relation between activity-based costing and performance // Advances in Accounting. – 2014. – № 2. – С. 251-262.
27. Maiga A.S., Jacobs F.A. Balanced scorecard, activity-based costing and company performance: an empirical analysis // Journal of Managerial Issues. – 2003. – № 3. – С. 283-301.
28. Melián-González S., Bulchand-Gidumal J. A model that connects information technology and hotel performance // Tourism Management. – 2016. – С. 30-37.
29. Mia L., Patiar A. The use of management accounting systems in hotels: an exploratory study // International Journal of Hospitality Management. – 2001. – № 2. – С. 111-128.
30. Nicolaou A.I. A contingency model of perceived effectiveness in accounting information systems: Organizational coordination and control effects // International Journal of Accounting Information Systems. – 2000. – № 2. – С. 91-105.
31. Patiar A. Costs allocation practices: Evidence of hotels in Australia // Journal of Hospitality and Tourism Management. – 2016. – № 26. – С. 1-8.
32. Pavlatos O. The impact of CFOs' characteristics and information technology on cost management systems // Journal of Applied Accounting Research. – 2012. – № 3. – С. 242-254.
33. Petter S., McLean E.R. A meta-analytic assessment of the DeLone and McLean IS success model: An examination of IS success at the individual level // Information & Management. – 2009. – № 3. – С. 159-166.
34. Spathis C. Enterprise systems implementation and accounting benefits // Journal of Enterprise Information Management. – 2006. – № 1. – С. 67-82.
35. Van der Stede W.A., Young S.M., Chen C.X. Assessing the quality of evidence in empirical management accounting research: The case of survey studies // Accounting, organizations and society. – 2005. – № 7. – С. 655-684.
36. Wang Y., Qualls W. Towards a theoretical model of technology adoption in hospitality organizations // International Journal of Hospitality Management. – 2007. – № 3. – С. 560-573.
37. Winata L., Mia L. Information technology and the performance effect of managers’ participation in budgeting: evidence from the hotel industry // International Journal of Hospitality Management. – 2005. – № 1. – С. 21-39.
38. Wu J.H., Wang Y.M. Measuring KMS success: A respecification of the DeLone and McLean's model // Information & Management. – 2006. – № 6. – С. 728-739.
39. Yoon Y., Guimaraes T., Clevenson A. Exploring expert system success factors for business process reengineering // Journal of Engineering and Technology Management. – 1998. – № 2. – С. 179-199.
40. Zhang M.J. Information systems, strategic flexibility and firm performance: an empirical investigation // Journal of Engineering and Technology Management. – 2005. – № 3. – С. 163-184.
Сайт федеральной службы государственной статистики. [Электронный ресурс]. URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/enterprise/retail/ ( дата обращения: 20.09.2017 ).